Sådan får du plads til sundhed og fitness i hjemmet

Kvinde står på hænder

Det er vigtigt, at fitness og sundhed ikke bliver et rum for sig, som man besøger, når man for eksempel skal i fitness eller ud at løbe. Hvis man ønsker sig en holdbar og sund løsning for sin egen sundhed, er det derfor vigtigt at få motion og sundhed ind i hverdagen – og gøre det så naturligt som muligt.

Jo mere naturligt det bliver, jo større er sandsynligheden nemlig for, at de gode vaner vil holde ved i rigtig lang tid og i sidste ende blive en naturlig del af ens hverdag. Her kommer et bud på, hvordan fitness og sundhed kan blive en mere naturlig del af hverdagen på en enkel og ligetil måde, der er nem at føre ud i livet.

Få motionen inden for døren

Især om vinteren støder rigtig mange motionister på problemer. For når det er sommer og godt vejr, er det nemt at komme ind i nogle gode rytmer – vejret er godt at motionere i, det regner ikke særlig meget, og det er stort set lyst hele tiden, så det er nemt at finde et tidspunkt at motionere på og dermed også lave en fleksibel træningsplan. Men når kulden kommer til landet, og vejene bliver spejlglatte, kan det nemt være en anden sag.

Derfor er det godt at tænke fremad og finde en løsning på dette problem – inden det reelt bliver et problem. Man kan nemlig komme kulden i forkøbet ved at anskaffe sig træningsudstyr, der kan være indenfor. Det behøver ikke være noget, der fylder meget, hvis man ikke har særlig meget plads derhjemme. Det kan være alt fra en hulahopring til vægte eller cykelmaskiner.

Stil de sunde alternativer frem

Ofte er en af grundene til, at man kommer til at spise mere sukker eller salt end planlagt, at det er nemt at få fat i. Måske har det sin egen hylde hjemme i køkkenet, eller også er det bare svært at lade være med at rive ned fra hylden, når man nu alligevel står i køen til supermarkedet.

Det kan undgås på flere måder. En af de bedste er faktisk at give sig selv et alternativ, der er godt, og som er mindre usundt. Det kan man helt konkret gøre ved at starte med at stille synlige skåle frem i køkkenet derhjemme.

For eksempel en skål til nødder, til frugt og til grøntsager. På den måde er det nemt at gå til, hvis man har brug for et hurtigt mellemmåltid, men ikke ønsker at falde for fristelsen til at vælge et usundt alternativ.

Lav en plan

Hvis man nu gerne vil have sin motion til at være mere end en tur på løbebåndet – ja, måske endda gøre noget socialt ud af det, så kan det være en idé at lægge en konkret plan for, hvordan det skal gøres.

For eksempel kan man starte med at lave en liste over de grupper, der løber sammen eller dyrker en anden form for sport sammen. På den måde ved man, hvornår man skal sætte tid af i sin kalender, og man finder ligesindede, der kan hjælpe en med motivationen.